نرم افزار BPMS یک ابزار نرم افزاری است که برای مدیریت و بهینه سازی فرآیندهای کسب و کار در سازمان ها استفاده می‌شود. نقش اصلی این نرم افزار در چابکی سازمان عبارت است از:

 

1. توسعه و بهره برداری از فرآیندهای چابک:

نرم افزار BPMS به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فرآیندهای خود را به صورت هوشمند و سیستماتیک تعریف کنند و در طی زمان این فرآیندها را بهبود ببخشند. با استفاده از این نرم‌افزار، سازمان‌ها می‌توانند فرآیندهای مختلف را مدلسازی و طراحی کرده و به سادگی تغییرات لازم را در هر زمان در این فرآیندها اجرا کنند.

 

2. اتوماسیون فرآیندها:

نرم افزار BPMS قابلیت اتوماسیونی کردن فرآیندها را فراهم می‌کند. این نرم افزار قادر است تا مراحل مختلف فرآیندها را جایگزین کارهای دستی کرده و بر اساس قوانین و روش های تعیین شده توسط سازمان، فرآیندها را به صورت خودکار اجرا کند. به این ترتیب، سرعت انجام فرآیندها افزایش یافته و احتمال وقوع خطاها کاهش می‌یابد.

 

3. ارتباط و هماهنگی بین بخش‌های سازمان:

به عنوان یک سیستم مرکزی، نرم افزار BPMS باعث ایجاد ارتباط و هماهنگی بین بخش ‌ها و واحدهای مختلف سازمان می‌شود. این نرم افزار به تیم ها امکان می‌دهد تا با همکاری و تعامل بیش تر بر روی یک فرآیند مشترک کار کنند و به صورت هماهنگ به اهداف سازمانی دست یابند.

 

4. مدیریت و کنترل فرآیندها:

با استفاده از نرم افزار BPMS، سازمان‌ها قادر خواهند بود فرآیندهای خود را مدیریت و کنترل کرده و بر عملکرد آن ها نظارت داشته باشند. این نرم افزار قابلیت نظارت، گزارش دهی و اندازه گیری عملکرد فرآیندها را به صورت زنده و در هر لحظه فراهم می کند. این اطلاعات به سازمان کمک می‌کند تا فرآیندهای خود را بهبود بخشد و به شناخت و برآورد عملکرد سازمان کمک می‌کند.

 

به طور کلی، نرم افزار BPMS در چابکی سازمان نقش مهمی دارد و به سازمان ها کمک می‌کند تا فرآیندهای خود را به صورت چابک و سیستماتیک مدیریت کنند، هماهنگی را افزایش داده و کنترلی بر عملکرد فرآیندها داشته باشند. همچنین مهم ترین نقش نرم افزار BPMS در چابکی سازمان، امکان تطبیق فرآیندهای سازمان با تغییرات به وجود آمده در سازمان، بازار و شرایط می باشد.